besmellah

نقش دیوان عدالت اداری در دادرسی های مالیاتی با تاکید بررویه قضایی سال 90 تا 96

نقش دیوان عدالت اداری در دادرسی های مالیاتی با تاکید بررویه قضایی سال 90 تا 96

عبدی‌پور، محرم

1397

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت

چکیده: در امر تعیین و وصول مالیات ایجاد اختلاف میان مؤدی و سازمان مالیاتی امری محتمل است و به همین دلیل در سازمان مالیاتی مراجعی برای رسیدگی به اختلافات فوق تشکیل شده است که در نظام مالیاتی کشور ما در راس آنها شورای عالی مالیاتی قرار دارد. بتی بودن تمامی اعمال دولت بر قانون و اینکه باید مرجعی منتقل جهت نظارت بر این امر وجود داشته باشد از ویژگی نظام های مردم سالار و مبتنی بر حاکمیت قانون است. با توجه به این امر در نظام حقوقی کشور: دیوان عدالت اداری برای نظارت قضائی بر عملکرد دولت تاسیس گردیده است و طبق قانون دیوان عدالت اداری این دیوان نیت به آراء مراجع حل اختلاف مالیاتی رسیدگی شکلی مینماید. در این مقاله سعی شده ابتدا نقش و جایگاه شورای عالی مالیاتی تبیین شود و سپس نظارت دیوان عدالت اداری بر این مرجع اداری مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد با وجود امکان مراجعه مؤدیان به دیوان عدالت اداری جهت شکایت از آراء مراجع حل اختلاف مالیاتی وجود جین صلاحی برای شورای عالی مالیاتی فاقد توجه باشد

آیین دادرسی جرایم مالیاتی

آیین دادرسی جرایم مالیاتی

صفدری، فرشید

1398

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

چکیده: جلوگیری از عدم پرداخت مالیات به عنوان دغدغه ای مهم در سالیان اخیر برای دستگاه های اجرایی ذی صلاح بوده است . بر همین اساس پیش بینی ضمانت اجراهای کیفری و نوآوری های آن در اصلاحیه مصوب 1394 قانون مالیات مستقیم گام مهمی در این راستا تلقی می گردد . برای اعمال چنین ضمانت اجراهایی نیاز به وجود مجموعه قواعد و مقرراتی است که برای کشف جرم مالیاتی ، تعقیب متهم مربوطه ، تحقیقات مقدماتی ، نحوه رسیدگی و صدور رأی جرایم مالیاتی ، راه‌های اعتراض به آرا ، ادله اثبات مالیاتی و... وضع شده باشد. هرچند قانونگذار به طور خاص چنین مقرراتی را در قانون مالیات مستقیم تقنین ننموده است اما بررسی آن در قانون آیین دادرسی کیفری یقیناً در بهبود روش ها و یکسان سازی رویه ها موثر خواهد بود ؛ امری که در این پایان نامه به عنوان مبنا و پایه اساسی بحث ، در نظر گرفته شده است ، چراکه این قواعد موجب کارایی هر چه بیشتر مقررات جزائی مالیاتی و بیانگر چگونگی برخورد کیفری با مجرمین در این دسته از جرایم اقتصادی خواهد بود .

سیاست جنایی حاکم بر نظام مالیاتی ایران

سیاست جنایی حاکم بر نظام مالیاتی ایران

مطیری، احمد

1397

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه شيراز

چکیده: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت در هر نظام حقوقی و اقتصادی است. بر این اساس اهمیت زیادی برای دولت‌ها داشته و در همین راستا هر دولتی اقدام به وضع مقرراتی برای حمایت از آن می‌کند. در ایران طی سال‌های اخیر برای وصول درآمد‌های مالیاتی ارزش زیادی قائل شده‌اند و حتی حرف از جایگزینی درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی شده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های رسیدن به این اهداف رقم بالای پدیده فرار مالیاتی و عدم تمکین مالیاتی است. ازاین‌رو قانون‌گذار در یک رویکرد جدید در سال 94 اقدام به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم کرد و در این اصلاحیه سیاست جنایی خود را در مبارزه و پیشگیری از فرار مالیاتی موردبازنگری قرار داد تا از این طریق توان مالیات گیری خود را افزایش دهد. پژوهش حاضر به بررسی این سیاست جنایی قانون‌گذار پرداخته و به این نتیجه می‌رسد که قانون‌گذار اقدام به تقویت سیاست کیفری و سیاست‌های غیر کیفری خود کرده است. درسیاست جنایی تقنینی در یک رویکرد جرم انگارانه اقدام به توسعه قلمرو عناوین مجرمانه (مالیاتی) کرده است و رویکرد کیفرگرایانه ای را اتخاذ کرده است؛ و در سیاست‌های غیر کیفری خود مبتنی بر مبانی و سیاست‌های خاصی اقدام به پاسخ گذاری های متنوعی کرده است. این پاسخ‌گذاری های اجرایی از پاسخ های اداری، جبرانی، اداری - انتظامی و حتی تا پاسخ‌های پیشگیرانه اجرایی غیر کیفری خلاصه می‌شوند. از میان پاسخ‌های موجود، پاسخ‌های اداری طیف گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد و از کارایی اقتصادی بالاتری برخوردارند، همچنین پاسخ‌های پیشگیرانه غیر کیفری راهکار مؤثری در پیشگیری از جرائم و تخلفات مالیاتی هستند و از مطلوبیت بالایی برخوردارند. هرچند پاسخ‌های کیفری از مهم‌ترین نوآوری‌های اصلاحیه می‌باشند ولیکن هدف از وضع آن‌ها صرفاً تهدید کیفری است و از مطلوبیت کمتری برخوردارند. در سیاست جنایی قضایی سیاست قضا زدایی موردتوجه مقنن بوده و همچنین در رویکردی جدید تشکیل دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی پیش‌بینی‌شده است.

بررسی علل و عوامل فرهنگی - اجتماعی فرار مالیاتی با تاکید بر جامعه ایرانی

بررسی علل و عوامل فرهنگی - اجتماعی فرار مالیاتی با تاکید بر جامعه ایرانی

نیکونام، سمیرا

1395

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

چکیده: چکیده :امنیت ، رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی از جمله مهم ترین اهداف هر کشوری است. که تحقق این اهداف نیازمند منابع درآمدی از سوی دولت می باشد .یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت جهت تحقق این اهداف مالیات است که در این میان فرار مالیاتی باعث می شود درآمد های مورد نیاز دولت برای هزینه های اجتماعی تأمین نشود و در نتیجه سبب گردد خدمات اجتماعی در حد مطلوب و با کیفیت از سوی دولت ارائه نگردد . روش تحقیق و جمع آوری مطالب در این پژوهش کتابخانه ای بوده که اکثراً در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و حقوقی صورت پذیرفته و از جمله مهم ترین اهداف ما در این پژوهش شناخت علل و عوامل فرهنگی - اجتماعی فرار مالیاتی و همچنین ارائه راهکار جهت مقابله با این معضل بوده است ، زیرا مقابله با فرار مالیاتی بدون شناخت علل و عوامل پیدایش آن امکان پذیر نمی باشد . در بررسی های به عمل آمده مهم ترین علل فرهنگی فرار مالیاتی عبارت اند از : فرهنگ سازی نامناسب -. فساد مأموران مالیاتی - ضعف اعتقادی و عقیدتی، واز جمله مهم ترین علل اجتماعی فرار مالیاتی عبارت اند از : پیچیدگی و ابهام در قوانین و مقررات - وجود معافیت های وسیع مالیاتی - نظام اطلاعاتی ضعیف - نبود نظام پاداش و تنبیه مناسب.پس از شناخت علل و زمینه های فرار مالیاتی به ارائه راهکار هایی جهت پیش گیری از این معضل پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که مقابله با فرار مالیاتی نیازمند فرهنگ سازی « بالابردن سطح آگاهی و بینش و اعتقادات مردم » ، اصلاح و ساده سازی قوانین ، داشتن نظام اطلاعاتی به روز و کارآمد و همچنین عزم جدی دولت و مسئولان می باشد .واژگان کلیدی : مالیات ، فرار مالیاتی ، فرهنگ مالیاتی ، علل فرهنگی - علل اجتماعی

بررسی نقاط ضعف و قوت ضمانت اجرای حقوقی در وصول مالیات در حقوق ایران

بررسی نقاط ضعف و قوت ضمانت اجرای حقوقی در وصول مالیات در حقوق ایران

ساداتی تیله بنی، سیده رقیه

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

چکیده: جلوگیری از عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی طی سالیان اخیر با توجه به نوسانات بازار نفت از دغدغه های مهم دولت درعرصه اقتصادی بوده است. در همین راستا، ارائه اصلاحیه مصوب 1394 قانون مالیات های مستقیم و تقویت ضمانت اجراهای جلوگیری از فرار مالیاتی گام مهمی بوده که بمنظور افزایش میزان درآمد مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی از سوی دولت برداشته شده است و پژوهش حاضر به تحلیل این ضمانت اجراها پرداخته است. تقویت ضمانت اجراهای مالیات در اصلاحیه یاد شده، اگرچه با ضمانت اجراهای موجود در سایر کشورها مشابه است اما نباید از تفاوت های بنیادی موجود در نظام های مالیاتی ایران و سایر کشورها غافل بود . ضعف فرهنگ مالیاتی ، نبود نظام جامع اطلاعاتی ، حجم زیاد قاچاق و اقتصاد زیر زمینی در ایران و موارد دیگری از این قبیل ، می تواند این ضمانت اجراها را در پیاده سازی با مشکل مواجه نماید.همچنین از میان ضمانت اجراهای موجود ، ضمانت اجرای اداری به نسبت دیگر ضمانت اجراها از کارایی اقتصادی بالاتری برخوردار بوده و در مقابل ضمانت اجرای حقوقی و کیفری که مهمترین نوآوری این اصلاحیه می باشد ، مطلوبیت کمتری را به همراه دارد.

ساز و کارهای کنترل فرار مالیاتی در حقوق ایران

ساز و کارهای کنترل فرار مالیاتی در حقوق ایران

پردل، ایمان

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تربيت مدرس

چکیده: مالیات مهم‌ترین و درعین‌حال مطمئن‌ترین و باثبات‌ترین منبع تأمین مخارج دولت به شمار می‌آید که می‌تواند به‌عنوان یک ابزار سیاستی نیز به کار آید ؛ و می‌تواند اهدافی چون رشد و توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش سطح اشتغال، توزیع مجدد درآمدها و ثروت و مصرف بهینه در جامعه را تأمین نمایند. مالیات به بخشی از درآمد یا دارایی شخص است که به‌منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست‌های مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، به‌موجب قانون به‌وسیله اهرام اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود. مالیات پایدارترین و مناسب‌ترین منبع درآمدی اغلب دولت‌ها محسوب می‌شود، پس باید به‌گونه‌ای قانون‌گذاری شود تا اینکه مالیات بتواند پاسخ‌گوی هزینه‌ای پیشروی دولت باشد.در مقابل مالیات، فرار مالیاتی است که به معنی هرگونه تلاش غیرقانونی به منظوره نپرداختن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول هست. عواملی که به نظر می رسد در فرار مالیاتی مؤثر باشد در دو قسمت عوامل حقوقی ازجمله تعدد، پیچیدگی و عدم شفافیت قوانین و مقررات، وجود معافیت‌های وسیع و متنوع، عدم‌کفایت ضمانت اجرا و مجازات مقرر در قوانین مالیاتی و غیرحقوقی شامل عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ذکر کرد؛ و بعد شناسایی عوامل فرار مالیاتی به ارائه راه‌کارهای برای مقابله با فرار مالیاتی در نظام حقوقی ایران پرداختیم؛ که این موارد شامل تمهیدات موجود در قوانین مالیاتی برای تمکین داوطلبانه مؤدیان به پرداخت مالیات، عوامل پیشگیرانه و عوامل مقابله‌ای و ضمانت اجرایی هست. روش مورداستفاده در این پژوهش ترکیبی از توصیفی_تحلیلی با تأکید بر روش توصیفی است. همچنین مواد و داده‌های مورداستفاده در پژوهش منابع کتابخانه‌ای اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه‌ها، رساله‌های مرتبط، گزارش‌ها و قوانین و مقررات خواهد بود

تحول مالیات‌های مستقیم در ایران از 1345 تا امروز

تحول مالیات‌های مستقیم در ایران از 1345 تا امروز

شهبازیان، حمدالله

1373

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تهران

چکیده: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهداف عمده و اساسی همچون استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز ایجاد شرایطی در جهت رهائی از وابستگی و خودکفائی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گسترش خدمات درمانی و آموزشی را در نظر دارد که برآورده ساختن این اهداف ، اهمیت یک نظام صحیح مالیاتی را برای جامعه ما بوضوح مشخص میگرداند و این امر خصوصا" با در نظر گرفتن وظائف سنگین دولت در این برهه از زمان اهمیت بیشتری می‌یابد. انتخاب یک نظام صحیح مالیاتی بمنظور اجرای سیاستهای مالیاتی مطلوب ، می‌بایست به تحقق اهداف زیر کمک نماید: 1 - از طریق تشویق و اعطاء امتیازات مالیاتی مختلف بتواند به تشکیل سرمایه که یکی از مشکلات و موانع اساسی در راه رشد و توسعهء کشورهای در حال رشد می‌باشد، کمکهای لازم را بنماید. 2 - کاهش بار مالیاتی بر مصرف کالاهای مورد نیاز عامه و نیز صرف مالیاتها در تامین و اشاعهء انواع تسهیلات رفاهی و خدماتی از قبیل گسترش فرهنگ و آموزش ، بهداشت و درمان و ... 3 - از طریق جمع‌آوری مالیات از طبقات پر درآمد و خرج آن در راه آسایش عمومی از طریق برقراری و ایجاد تسهیلات مختلف رفاهی، موجبات ایجاد رفاه بیشتری را برای عامهء مردم خصوصا" اقشار کم درآمد فراهم سازد که در واقع این امر را می‌توان نوعی توزیع مجدد درآمد از طریق جمع‌آوری مالیاتها دانست . برقراری عدالت مالیاتی نیز یکی از اصول اساسی در تنظیم سیاستهای مالیاتی است که دو سود عمده دارد: یکی کاهش فشار مالیاتی بر اقشار مختلف با درآمدهای ثابت و دیگری تامین درآمد مالیاتی دولت از آن عده که صاحبان ثروت و درآمدهای متغیر هستند. یکی از ظوابط عادلانه بودن نظام مالیاتی، برقراری یک نسبت صحیح بین مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم است که تا حدودی می‌تواند نمایانگر استقرار عدالت مالیاتی در جامعه باشد زیرا در واقع مالیات غیرمستقیم برمصرف کنندگان کالا و یا استفاده کنندگان خدمتی تعلق می‌گیرد که دولت بر آنها مالیات وضع کرده‌است و ضرورت مصرف اینگونه کالاها و احتمالا" خدمات فرد را (اعم از فقیر و غنی) به مصرف کننده و مصرف کننده را به مودی مالیاتی مبدل سازد. اما در مالیات مستقیم، مالیات به اعتبار درآمد یا ثروت یا هر نوع موهبت مادی دیگر فرد وصول می‌شود لذا هرچه سهم مالیات مستقیم به غیرمستقیم بیشتر باشد، رعایت عدالت مالیاتی بیشتر خواهدبود زیرا عدالت مالیاتی ایجاب می‌نماید آنها که درآمد و ثروت بیشتری را دارند و از امکانات ، خدمات و رفاه بیشتری برخوردار هستند در تقبل هزینه‌های دولت سهم بیشتری را داشته باشند. در کشورهای پیشرفته، مالیاتها تا حدود 80 درصد هزینه‌های عمومی را تامین می‌کنند و از نظر مودیان نیز این مقدار چندان سنگین و طاقت‌فرسا جلوه نمیکند، زیرا علاوه بر اینکه درآمدها در این گروه از کشورها در سطح بالائی قرار دارند میزان برخورداری از تسهیلات رفاهی دولتی نیز قابل توجه می‌باشد. در حالیکه در کشورهای توسعه نیافته بدلیل پائین بودن تولید ناخالص ملی، دولت امکان برداشت بیشتر مالیات از منابع درآمدی را ندارد و لذا توجه بیشتر به سوی مالیاتهای غیرمستقیم که فشار آن بر طبقات فقیر اجتماع وارد می‌گردد جلب می‌شود. نهایتا" در اتخاذ سیاست مالیاتی توجه به مسائل و نکات زیر نیز اجتناب‌ناپذیر می‌نماید: انتخاب درست منابع مالیات ، تقسیم بار مالیاتی، توانائی پرداخت مودی، انتخاب صحیح نرخهای مالیاتی، مسئلهء انتقال و انعکاس مالیات و بررسی این مطلب که در واقع مالیاتها به چه اشخاصی تحمیل می‌گردند.

بررسی آثار ناشی از معافیت‌های مالیاتی در تحقق عدالت اجتماعی در نظام حقوقی ایران

بررسی آثار ناشی از معافیت‌های مالیاتی در تحقق عدالت اجتماعی در نظام حقوقی ایران

فراهانی، آرزو

1392

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده: مالیات هم منبعی برای تأمین درآمدهای مورد نیاز کشور است و هم اهرم قدرتمندی برای هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی و مناطق مختلف جغرافیایی است. مالیات تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که از سه اصل کارآمدی، اقتصادی بودن و عادلانه‌ بودن تبعیت کند وگرنه نه تنها نمی‌تواند به اهداف خود برسد بلکه می‌تواند تأثیرات معکوس نیز بر اقتصاد بگذارد.معافیت‌های مالیاتی عموماً به منظور حمایت از توسعه مناطق خاص و برخی فعالیت‌های اقتصادی نظیر بخش کشاورزی یا کمک به اقشاری خاص در اقسام مختلف اعمال می‌گردد. یکی از اشکالات معافیت‌های رایج در کشور عدم شفافیت و صراحت در قوانین است که به منظور اصلاح نظام معافیت‌های مالیاتی می‌بایست قوانین رایج در کشور بازنگری شود.معافیت مالیاتی تنها زمانی که جهت‌دار بوده و هدف مناسبی را دنبال کند منطقی و قابل قبول است. نظام مالیاتی باید عدالت اجتماعی را مدنظر قرار دهد و بار مالیاتی را عادلانه توزیع کند.

مالیات مضاعف در حقوق ایران

مالیات مضاعف در حقوق ایران

باباخانی، محسن

1374

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تهران

چکیده: در این رساله مالیات مضاعف از دو دیدگاه به شرح ذیل مورد بررسی قرار گرفت : الف - جذب سرمایه‌گذاری خارجی : درحال حاضر با توجه به گسترش اقتصاد بین‌الملل، نیاز کشورهای درحال توسعه برای جذب سرمایه‌های خارجی و کشورهای توسعه‌یافته برای سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها انعقاد قراردادهای پرهیز از مالیات مضاعف بین کشورها گسترش یافته است ، با انعقاد این قراردادها کشورهای درحال توسعه سعی در جذب هرچه بیشتر سرمایه‌های خارجی دارند و کشورهای صنعتی نیز می‌خواهند با هدایت سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها بر این سرمایه‌گذاری‌ها نظارت داشته باشند.ایران نیز دو قرارداد پرهیز از مالیات مضاعف و تعدادی تصویبنامه‌های بخشودگی مالیاتی با کشورهای دیگر دارد.از سوی دیگر مقرراتی برای پرهیز از اینگونه مالیات وجود دارد که در این رساله بررسی شد، بطور کلی بخشودگی از مالیات مضاعف در مقررات مالیاتی ایران بجز ماخذی که ممکن است بعلت اختلاف قانون ایران با کشورهای دیگر مشمول مالیات ایران قرار نگیرند به شرح ذیل می‌باشند : 1 - در مواردی شرط معافیت از مالیات اقامت در خارج از ایران است . 2 - گاهی قانون بطور یکجانبه به مالیات پرداخت شده در خارج اعتبار می‌دهد و از مابه‌التفاوت مالیات پرداختی به کشور بیگانه و مالیات قابل پرداخت به دولت ایران مالیات دریافت می‌کند بعبارت دیگر قدرت دریافت مالیات بین قانون ایران و کشور دیگر تقسیم می‌گردد. 3 - در مواردی قانون برای اتباع بیگانه بخشودگی دوجانبه درنظر گرفته است به این ترتیب که در صورت رفتار متقابل کشور دیگر نسبت به افراد ایرانی، اتباع آن کشور نیز از پرداخت مالیات در ایران معاف می‌باشند. 4 - برطبق ماده 168 قانون مالیاتهای مستقیم دولت می‌تواند برای پرهیز از مالیات مضاعف با دیگر کشورها توافقهایی منعقد کند آخرین توافقی که بر مبنای این قانون منعقد گردیده با کشور پاکستان می‌باشد.مقررات پرهیز از مالیات مضاعف تا اندازه‌ای می‌تواند ابزاری برای جذب سرمایه خارجی به کشور باشد، اما اگر سایر شرایط آماده نباشد نمی‌توان به مقصود رسید.هدف سرمایه‌گذار خارجی بدون تردید سودجوئی محض است اما برای اینکه بتوان به بهترین وجهی به این نتیجه برسد منافع و مضار سرمایه‌گذاری را در نظر می‌گیرد.او ناگزیر از بررسی عواملی مانند میزان جذب بازده شرکت در کشور میزبان سرمایه، وسائل ارتباطی کشور، امکان انتقال سرمایه از کشور میزبان، خطر ملی شدن سرمایه و بالاخره مسائل مالیاتی خود در کشور میزبان و کشور اصلی سرمایه می‌باشد.هرگاه این شرایط آماده نباشد نه تنها نمی‌توان سرمایه‌های خارجی را جذب نمود بلکه فرار سرمایه‌های داخلی به خارج از مرزها یا انحراف آنها از سرمایه‌گذاریهای تولیدی در داخل کشور آغاز می‌شود بدینسان مشاهده می‌شود پرهیز از مالیات فقط یکی از راههای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که در کشور ما نیز بدان پرداخته شده است . ب - دریافت مالیات از درآمدهای خارجی : یکی دیگر از موارد ایجاد مالیات مضاعف در زمان دریافت مالیات از درآمد و سرمایه اتباع ایرانی در کشورهای دیگر است در این زمینه نیز در مقررات مالیاتی ایران نیز بخشودگیهای یکجانبه درنظر گرفته شده است تا از مالیات مضاعف بر این ماخذ جلوگیری شود و از سوی دیگر سرمایه‌های آنها را به مشاغل و سرمایه‌گذاریهای خاصی هدایت نمود.

عدالت به مثابه توانایی و نسبت آن با وظایف حکمرانی در حوزه مالیاتی

عدالت به مثابه توانایی و نسبت آن با وظایف حکمرانی در حوزه مالیاتی

صیاد، حسن

1397

رساله دكتري

دانشگاه شهيد بهشتي

چکیده: نارضایتی های اجتماعی اخیر در کشورهای صنعتی مانند جنبش وال استریت در آمریکا و جلیقه زردها در فرانسه که در حال گسترش به دیگر کشورهای اروپایی است به گفته ادوارد فیلیپ ،نخست وزیر فرانسه، ریشه در بی عدالتی دارد. سوال اینجاست که چگونه رویکرد منبع -محور رالز که مبتنی بر شاخصه‌های سرمایه‌داری است نتوانسته به اهداف خود نائل گردد . اشکالات بنیادین رویکرد مذکور دقیقاً همان چیزی است که طرفداران معاصر رویکرد واقعیت- محور مانند آمارتیاسن به آن پرداخته و معتقدند بر خلاف بیشتر نظریه های مدرن که به "جامعه کاملا عادل "چشم دوخته اند ،مردم به دلیل نیل به یک جامعه کاملا عادلانه مبارزه نمی‌کنند بلکه فعالیت آنها غالباً با هدف حذف و یا کاهش نظامات غیرعادلانه می‌باشد.