besmellah

بررسی حقوقی نظام مالیات در قراردادهای اصلی نفت و گاز ایران و مقایسه آن با برخی کشورها

بررسی حقوقی نظام مالیات در قراردادهای اصلی نفت و گاز ایران و مقایسه آن با برخی کشورها

بینایی باشی، مهدی

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

چکیده: اهمیت مالیات در قراردادهای اصلی بخش بالادستی نفت وگاز شامل قراردادهای امتیازی ، مشارکتی و خرید خدمت به گونه ای است که علاوه بر اینکه یکی از منابع اصلی درآمدی را برای کشورهای تولید کننده نفتی تشکیل می دهد می توان گفت از عوامل اساسی و اصلی متمایز کننده این قرارداد ها شرایط مالی ومالیاتی آنهاست که بر تصمیم گیری سرمایه گذاران نیز می تواند مؤثرباشد. به طور کلی به لحاظ اهمیتی که مالیات در بخش نفت وگاز کشورها دارد در برخی کشورهای تولید کننده نفتی برای کسب درآمد حداکثری و در عین حال ایجاد جذابیت برای شرکت های نفتی بین المللی جهت سرمایه گذاری در این بخش، اقدام به وضع قوانین ومقررات ویژه در بخش نفت وگاز می نمایند که منجربه شکل گیری نظام مالیاتی ویژه در بخش نفت وگاز با پایه های مالیاتی و نرخ های متفاوت گردیده است .کشورها برای کسب رانت اقتصادی مورد انتظار خود از ابزارهای مالی ومالیاتی متنوعی استفاده می نمایند که از شایع ترین آنها می توان حق الامتیاز، مالیات بردرآمد و مالیات بررانت منبع را نام برد. درایران از زمانی که اولین قراردادهای نفتی در قالب قراردادهای امتیازی مانند امتیازنامه دارسی منعقد شده است وضعیت مالیات دچارتحولات و پیشرفت های زیادی شد اما در حال حاضر نیز مالیات نفتی هماننددیگر بخش ها مشمول قوانین عام مالیاتی مانند قانون مالیات های مستقیم می باشد . مهم ترین مالیاتی که بر بخش های گوناگون از جمله بخش نفت وگاز اعمال می شود مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی است که به موجب آن شرکت ملی نفت ایران و شرکت های فرعی و طرف قرارداد مشمول مالیات بردرآمد می شوند. براساس قراردادهای بیع متقابل و قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به آی پی سی، شرکت ملی نفت ایران متعهد می شود کلیه مالیات های پرداختی شرکت های نفتی بین المللی طرف قرارداد را بدون محدودیت بازپرداخت نماید. .بنابراین به نظر می رسد با توجه به اهمیت مالیات برای کشور تولید کننده نفت و شرکت های بین المللی نفتی ولزوم شفاف سازی رابطه مالیاتی، وضع قوانین مالیات نفتی مجزا اجتناب ناپذیر می باشد.

بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن

بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن

رحیمی نصرآبادی، محمدمهدی

1393

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده: بیان مفاهیم عدالت مالیاتی و ذکر مؤلفه‌‌های آن، مستلزم شناسایی و تفکیک تعاریف و نظریات عدالت و پذیرش مناسب‌ترین تعریف آن است.‌ تعدد تعاریف عدالت در سیر تطور تاریخی، لزوماً به معنای برداشت‌های مختلف از یک مفهوم نمی‌باشد. بلکه امکان آن است که هر کدام از آن تعاریف، شرایط و جایگاه‌های طرح ویژه‌ای را برای مفهوم عدالت مدنظر قرار داده باشند.موضوع عدالت مالیاتی از آن جهت که به دنبال تعیین معیار و ضابطه حقوقی برای تضمین حقوق مالیاتی هویت‌های جمعی و فردی است، امری دوسویه به شمار می‌رود که از یک سو، با تنظیم حدود و ثغور دخالت حکومت در حوزه مالیات به دنبال تضمین حقوق مؤدیان مالیاتی است و از سوی دیگر با پیش‌بینی اقداماتی قانونی، به دنبال افزایش تمکین مؤدیان مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌باشد.با توجه به مراتب فوق و با عنایت به مراحل مختلف مالیات-ستانی اعم از مرحله سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، تشخیص، وصول و رسیدگی‌های قضایی و شبه قضایی لازم است مفهوم ویژه‌ای از عدالت مالیاتی برای هر یک از این مراحل ارائه شود که دربردارنده اصول اختصاصی باشد. در این نوشتار سعی شده است تا ضمن بازشناسی مفهوم عدالت مالیاتی در یکایک مراحل مختلف مالیات‌ستانی و بیان اصول اختصاصی آن، به بررسی رویکرد قوانین مالیاتی ایران بویژه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 نسبت به اصل برابری و عدالت مالیاتی پرداخته شود و از این رهگذر مصادیق نقض و پیروی از اصل مزبور در قانون مربوطه مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرد.

تحلیل حقوق و تکالیف متقابل مودیان و دستگاه‌های مالیاتی ایران

تحلیل حقوق و تکالیف متقابل مودیان و دستگاه‌های مالیاتی ایران

مجیبی‌فر، محمدصادق

1389

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده: مالیات به عنوان یکی از منابع مهم درآمد دولت ها مطرح است. در فرآیند مالیات، دستگاه های مالیاتی و مودیان مالیاتی نقش تعیین کننده ای بر عهده دارند. هرچه نظام مالیاتی، کارآمدتر و مطلوب تر باشد، این فرآیند با سهولت و رضایت مندی بیشتری انجام می گیرد. از مهمترین عواملی که نظام مالیاتی کارآمد را رقم می زند آگاهی دستگاه های مالیاتی و مودیان مالیاتی از حقوق و تکالیف خود است. با عنایت به این که مالیات از مصادیق اعمال حاکمیت است، لذا برای اداره مالیاتی (دستگاه مالیاتی) حقوق، اختیارات و اقتدارات خاصی پیش بینی شده است که با عنوان "اعمال قدرت مالیاتی" از آن یاد می شود. اما اعمال قدرت مالیاتی نباید سبب نادیده گرفتن حقوق مودیان شود. با توجه به نقش تعیین کننده مودیان در فرآیند مالیات، نارضایتی و بی اعتمادی آن ها، عواقبی چون بی میلی مودیان به پرداخت مالیات، فرار از پرداخت مالیات و در نتیجه کاهش این منبع درآمدی دولت را در پی خواهد داشت. از این روست که پیش از اعمال قدرت مالیاتی، جلب همکاری و مشارکت مودیان باید مدنظر قانون گذار باشد و آگاهی مودیان از حقوق خود در برابر دستگاه های مالیاتی و نیز رعایت آن از سوی دستگاه های مذکوردر جلب همکاری و مشارکت مودیان نقش بسزایی دارد.

تحلیل حقوقی عملیات اجرایی وصول مالیات‌های مستقیم در ایران

تحلیل حقوقی عملیات اجرایی وصول مالیات‌های مستقیم در ایران

لندنیان، هوشنگ

1394

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده: امروزه با گسترش روز افزون وظایف دولت، مالیات به عنوان منبع اصلی تأمین درآمدهای عمومی در بودجه سالانه کشور نقش به سزایی در افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی در جامعه عهده دار می باشد. از این رو وصول مالیات یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزارهای اِعمال حق حاکمیت دولت در تحقق این مأموریت می باشد. عملیات وصول و اجرای مالیات به مهمترین کارکرد و اختیار قانونی دستگاه مالیات ستانی برای تمکین مودیان مالیاتی در پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده طی مهلت قانونی مقرر، تبدیل گردیده است، درواقع، این اِعمال قدرت مالیاتی دولت و ضمانت اجرای قانونی برای وصول آن، موثرترین طریق در مقابله با فرار مالیاتی می باشد.وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی، با در نظر گرفتن صلاحیت های ذاتی و نسبی اداره اجرائیات انجام می پذیرد و با توجه به جنبه آمرانه و اجباری مالیات، دستگاه مالیات ستانی با توسل به قوه قهریه و اجبار نسبت به وصول مالیات اقدام می نماید.دستگاه مالیات ستانی در اقدامات اجرایی مربوط به وصول مالیاتها با محدودیت ها و ممنوعیت هایی مواجه می باشد و توقف و ابطال عملیات اجرایی وصول مالیات صرفاً تحت شرایط خاص که قانونگذار مقرر نموده، امکان پذیر خواهد بود. همچنین می بایستی حقوقی را که قانونگذار در راستای حمایت از مودیان و اشخاص ثالث در قانون در نظر گرفته است را رعایت نماید. حال می بایست اذعان نمود که نظام حقوقی حاکم بر وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی، تا حدود قابل ملاحظه ای قابل انطباق با اصول و قواعد حاکم بر اجرای احکام در بخش مدنی می باشد، لکن در پاره ای از موارد به جهت خصایص ویژه مالیات ستانی این عملیات قابل انطباق با قواعد ناظر بر اجرای احکام مدنی نبوده و باید پیرامون این موضوع راهکارهای خاص مورد پیش بینی و اِعمال قرار گیرد.

مطالعه تطبیقی جرمها و جریمه‌های مالیاتی در قوانین فعلی ایران و اسلام

مطالعه تطبیقی جرمها و جریمه‌های مالیاتی در قوانین فعلی ایران و اسلام

حسینیه، محمدمهدی

1358

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه شهيد بهشتي

حقوق و وظایف متقابل مودیان و مراجع مالیاتی در حقوق ایران

حقوق و وظایف متقابل مودیان و مراجع مالیاتی در حقوق ایران

عزیزی، بیژن

1381

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه شيراز

چکیده: قوانین مالیاتی با هدف وصول مالیات جهت تامین نیازمندیهای عمومی وضع گردیده است و برای اینکه دستگاه مالیه و مامورین آن بتوانند این وظیفه خطیر را به نحو مطلوبی انجام داده و وجوهی را که برای حفظ و بقای حکومت لازم است تامین کنند، قانونگذار وظایف و اختیارات ویژه ای را به آنان اعطا کرده، و به نظر می رسد که نظام مالیاتی ایران در عین حالی که به موضوع فوق توجه داشته تمهیداتی را در مقام حمایت از مودیان درجهت حفظ حقوق ایشان و رعایت وظایف محوله مقرر کرده باشد. همانند مراجع قضایی، در بحث دادخواهی و دادرسی مالیاتی ، وقوع اختلاف بین مودیان و مقامات مالیاتی محتمل می باشد، این امر توسط حقوق مالیاتی ایران مدنظر قرار گرفته و سیستم دادرسی مالیاتی را به صورت یک سیستم مختلط اداری، قضایی تدوین کرده است تا نماینده غیر مستقیم مودی بتواند در جلسات دادرسی آن شرکت داشته باشد، اما همان گونه که ملاحظه می شود ، عواملی از جمله علقه استخدامی اعضا اصلی این مراجع ، نبود افراد واجد شرایط در حد کفایت ، عدم فرهنگ مالیاتی درجامعه و اطاله دادرسی که نتیجه این عوامل و ترتیبات علاوه بر اینکه مستلزم هزینه های زیاد و بار مالی فراوان برای دولت خواهد بود، به طوری که خسارت وارده تا چند برابر اصل مالیاتی است که به حیطه وصول در می آید . منجر به صدور آرایی شده که بیشتر نزدیک به تشخیص و نظر ممیزان مالیاتی است تا رسیدگی به حقانیت ادعاها، و طبعا صرف نظر از اینکه امر عدالت و عادلانه بودن داوری مالیاتی را مخدوش و با ابهام مواجه می سازد ، مودیان را به سوی یک نوع جهت گیری برای فرار مالیاتی ، پنهان کاری و کتمان واقعیت ها هدایت کند. به ناچار روش متداول می بایست تغییر یافته ، و به سیستم جدیدی مبدل گردد، به طوری که ضمن رعایت حقوق مودیان وصول مالیات را سهل تر نماید. لذا دولت باید در حد امکان در جهت بالا بردن فرهنگ مالیاتی و تغییراتی در سیستم دادرسی مالیاتی جهت حذف بعضی از این مراحل تلاش نماید. (البته مرحله هیات تجدید نظر دراصلاحیه 27/11/80 لغو شده است.)

نقش و اهمیت دفاتر در مالیات بردرآمد مشاغل

نقش و اهمیت دفاتر در مالیات بردرآمد مشاغل

رضایی، حسین

1375

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تهران

چکیده: مطالب این پایان‌نامه در سه فصل تنظیم شده است . فصل اول با سه گفتار. در گفتار اول، در دو بند به مالیات شرکت‌های مدنی و تعریف شرکتهای مدنی و همچنین نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های مدنی، در گفتار دوم، درآمد مشمول مالیات مودیان دارای دفاتر قانونی، انواع دفاتر قانونی، نحوه تحریر و نگهداری دفاتر قانونی، موارد رد دفتر قانونی و تعلق جرایم در موارد رد دفاتر قانونی بررسی می‌شود. در گفتار سوم، در خصوص مکلفین به نگاهداری دفاتر قانونی توضیح داده شده است . فصل دوم شامل موارد تشخیص علی‌الراس ، مشمولین تبصره 5 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات پیمانکاران و مقایسه میزان وصولی مالیات بردرآمد مشاغل با سایر منابع مالیاتی در سه گفتار بررسی گردیده است . و بالاخره فصل سوم شامل دو گفتار که در گفتار اول معافیت‌ها و تشویقات و جرایم و حل و فصل اختلافات و مراحل قطعیت مالیات و در گفتار دوم شماره اقتصادی و نحوه کاربرد آن ... و در پایان نتیجه‌گیری و ضمائم را شامل می‌شود.

نوین‌سازی سیاست جنایی تقنینی در قبال جرائم مالیاتی

نوین‌سازی سیاست جنایی تقنینی در قبال جرائم مالیاتی

مقنی باشی، محمد

1397

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده: مالیات یکی از منابع مهم تأمین‌کننده مخارج دولت‌هاست؛ به گونه‌ای که اگر درآمدهای متصور از آن وصول ‌گردد، حکومت در مقابله با مخاطرات اقتصادی، نگرانی نخواهد داشت. ازاین‌رو وصول حداکثری درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت تبدیل شده است؛ سیاستی که در پرتو عدالت مالیاتی می‌خواهد مؤدیان را کنترل و آنها را به پرداخت مالیات سوق دهد. این سیاست برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1394 و ایجاد سه رکن اساسی خوداظهاری، بانک‌ اطلاعاتی و ضمانت‌اجرا، چرخه نوین مالیات‌ستانی را تشکیل می‌دهد و با تکیه به رکن سوم یعنی ضمانت‌‌اجرا، در جهت حمایت از دو رکن قبلی، ارزش‌های نوین مالیاتی را تعیین و اقدام به بزه‌انگاری‌های بی‌سابقه‌ای می‌کند تا بدین‌وسیله، مالیات را به دغدغه‌های سیاست جنایی‌ تقنینی اضافه کند و زیرشاخه فرعی سیاست جنایی مالیاتی را با پاسخ‌های سرکوب‌گرانه دولتی در مقابله با پدیده مجرمانه مالیاتی تشکیل و تجهیز نماید. این پژوهش در پی آن است تا پدیده مجرمانه نوین مالیاتی و پاسخ‌های هیئت اجتماع را در برابر آن، شناسایی و تبین نماید.

نسبت خمس با مالیات ها در ایران

نسبت خمس با مالیات ها در ایران

حسینعلی‌پور، مجید

1395

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

چکیده: موضوع قدرت حاکمیتی، یک امر طبیعی برای دولت ها و ملت ها است که جزء مهمترین و اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده آن ها نیز می باشد و جمهوری اسلای ایران هم از این امر مستثناء نیست. از مهمترین موئلفه های ارائه خدمات عمومی مقبول و درخور شأن در جامعه اسلامی از سوی حاکمان، وجود قدرت مالی ثابت و متغییر به اندازه نیاز برای خدمت بهتر می باشد. این بخشی از قدرت حاکمیتی را نیز شامل می گردد که از طریق مالیات ها تامین می شود. در جامعه اسلامی دو نوع مالیات به نام های مالیات های اولیه و ثانویه وجود دارد. مالیات اولیه در حکومت اسلامی در زمان عادی براساس اعتقادات دینی و مذهبی و تکلیف شرعی از سوی مومنین و متدینان جامعه اسلامی به حاکم اسلامی به صورت اختیاری پرداخت می گردد. مالیات ثانویه نیز براساس نیاز جامعه هدف و با دستور حاکم اسلامی وضع می گردد و سقف معین و مشخصی ندارد. بنابراین خمس و مالیات در ایران با توجه به نوع حکومت که اسلامی است، می تواند به عنوان دو بازوی قدرتمند مالی مهم در اختیار حاکم اسلامی قرار گیرد.دراین بین گاهی اوقات در میان مومنین و متدینین مسائلی مطرح می گردد که آیا حاکم اسلامی که در حکومت اسلامی دارای قدرت برگرفته از اذن خداوندی است و این اختیار را دارد که بتواند براساس حکم الهی برای مصالح امت خویش تصمیم بگیرد، نمی تواند به جای اینکه خمس و مالیات را بصورت مجزا دریافت کند، آنها را تجمیع نموده و فقط یکی از آن دو را اخذ نماید و یا هریک بتوانند جایگزین دیگری گردند. برای پاسخ به این پرسش ها و ابهامات لازم است پس از بررسی منابع، مبانی و فلسفه تشریع خمس و مالیات در جمهوری اسلامی ایران، نسبت های منطقی (تباین، عموم و خصوص مطلق، تساوی و عموم و خصوص من وجه) موجود بین خمس و مالیات را بیان کرده و مشترکات و تفاوت های این دو را نیز از جهت فقهی و حقوقی از نظر فقها و علماء فریقین مورد بحث و بررسی قرار دهیم

جرایم مالیاتی عوامل افزایش و راهکارهای کاهش آن

جرایم مالیاتی عوامل افزایش و راهکارهای کاهش آن

بهفر، حمزه

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی

چکیده: چکیدهجرایم مالیاتی را می‌توان یکی از مظاهر فساد اقتصادی شمرد. این جرایم سبب می‌شود درآمد‌ها در سطح جامعه به نحو مناسب توزیع نشده و انباشت سرمایه در دست گروه خاص، نه فقط زمینه تقویت قدرت این گروه را فراهم می‌آورد بلکه شکاف طبقاتی موجب افزایش تنش‌های سیاسی و اجتماعی در جامعه می‌شود. چنین پدیده‌ای در میان مدت و دراز مدت سبب می‌شود تا رشد اقتصادی دچار مشکل شود. جرایم مالیاتی از جمله جرایمی است که با وجود ضریب بالای بزهکاری در جرایم اقتصادی، فراوانی بیشتری را به خود اختصاص داده است. قانونگذار ایران پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380 و در ماده 274 اصلاحیه قانون مزبور مصوب 1394 این پدیده اقتصادی را جرم انگاری و کیفر حبس برای آن پیش بینی نموده است. لیکن از منظر عناصر متشکله جرم و مجازات، ابهامات بسیاری در ماده مزبور وجود دارد. فرار مالیاتی، جرمی عمدی است که رفتار فیزیکی آن میتواند از نوع فعل مثبت یا منفی باشد. از حیث اوضاع و احوال برای تحقق فرار مالیاتی، لزومی به مباشرت مرتکب در تنظیم مدارک خلاف واقع نیست بلکه صرف استناد به مدارک تنظیمی توسط ثالث در تحقق جرم کفایت می کند. از طرف دیگر در مصداق ترک فعل باید مدت زمان سه سال متوالی سپری شود. از جهت عنصر نتیجه نیز نسبت به مطلق یا مقید بودن این جرم احتمال متعددی مطرح میشود که به نظر میرسد مقید دانستن آن با اصول حقوقی و تفسیر به نفع متهم انطباق بیشتری دارد. در خصوص جرایم ارتکابی توسط ماموران مالیاتی اهم جرایم ارتکابی توسط این قشر از کارکنان دولت بیان می شود . متاسفانه قانونگذار علیرغم جرم انگاری فرار مالیاتی به جرم انگاری جرایم ماموران مالیاتی به صورت کامل نپرداخته است .بر این اساس پژوهش حاضر در تحلیل رویکرد نظام کیفری ایران به ارکان تشکیل دهنده جرم فرار مالیاتی و اهم جرایم ارتکابی توسط ماموران مالیاتی می پردازد. واژگان کلیدی:مالیات،مودی مالیاتی،ماموران مالیاتی، فرار مالیاتی