besmellah

چالشهای حقوقی وصول مالیات بر درآمدهای اتفاقی و راهکارهای مقابله در نظام مالیاتی ایران

چالشهای حقوقی وصول مالیات بر درآمدهای اتفاقی و راهکارهای مقابله در نظام مالیاتی ایران

زرین بخش، الهام

1395

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

چکیده: چکیدهمالیات بعنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت ها مطرح می باشد؛ در کشور ما نیز بعد از درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی سهم بزرگی از بودجه دولت را به خود اختصاص داده است. هر چه نظام مالیاتی کارآمدتر و مطلوبتر باشد، شناسایی دقیق و أخذ به موقع درآمدها با سهولت بیشتری همراه خواهد بود. در قانون مالیاتهای مستقیم برای أخذ مالیات، شش منبع درآمدی معین شده است؛ مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از آن منابع می باشد که دارای ظرفیتی وسیع است به طوریکه بخش قابل توجهی از درآمدهای موجود در جامعه که تحت هیچ یک از بندهای دیگر قانون مشمول مالیات نیست را می توان در قالب مالیات بر درآمد اتفاقی مشمول نمود. با بررسی های بعمل آمده مشخص گردید که این بخش از درآمدهای مالیاتی دارای نقایص و ایرادات قانونی از قبیل عدم شناسایی کامل این پایه ی مالیاتی توسط قانونگذار، عدم وصول مالیات از بخش قابل توجهی از این درآمدها، عدم وجود ضمانت اجراهای مناسب، کوتاه بودن مدت مرور زمان مالیاتی، عدم-دسترسی متناسب سازمان مالیاتی به اطلاعات درآمدی اشخاص و غیره. با اصلاح قوانین مالیاتی موجود و استفاده از پایه های مالیاتی جدید میتوان این درآمدها را شناسایی و وصول نمود و از این طریق سبب افزایش درآمدهای مالیاتی شد. بنابراین در صورتیکه درآمدهای اتفاقی بعنوان یک بخش از درآمدهای مالیاتی، به صورت دقیق توسط قانونگذار مورد شناسایی قرار بگیرد و به گونه ای کارآمد و متناسب وصول شود می تواند به سهم خود موجب افزایش درآمدهای مالیاتی برای دولت شود، و به تبع افزایش درآمدهای دولت، ارایه خدمات بیشتر به جامعه و سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی در کشور میسر می شود. در این رساله ابتدا به بررسی مفاهیم و کلیاتی از مالیات بر درآمدهای اتفاقی و همچنین بررسی حقوقی چالش های وصول مالیات بر درآمدهای اتفاقی و راهکارهایی برای بهبود این پایه ی مالیاتی در جهت شناسایی دقیق و افزایش وصول متناسب درآمدهای مالیاتی گردید.

مالیات زیست محیطی (با تاکید بر مطالعه الگوی حقوقی اروپا)

مالیات زیست محیطی (با تاکید بر مطالعه الگوی حقوقی اروپا)

امیرشبانی، قدیر

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه مازندران

چکیده: مالیاتها به عنوان یکی از منابع مهم تولید در آمد، همواره مورد توجه دولتها می باشند، بنابراین برای رسیدن به این هدف مهم همواره در تلاش هستند تا منابع جدید مالیاتی را نیز بیابند. از طرف دیگر چالشهای سیاستگذاری زیست محیطی، تلاش دولتها را برای یافتن راههایی جهت کاستن آسیبهای آن افزایش می دهد. دولتها برای این کار ابزارهایی را در دسترس دارند که از مهمترین آن می توان، مالیاتهای زیست محیطی را نام برد. این تحقیق به تبیین مالیات زیست محیطی می پردازد و آن را غالباً به عنوان ابزار نظم دهنده جهت نائل شدن به اهداف سیاستگذاری زیست محیطی در نظر می گیرد؛ هر چند بعد مالی این مالیاتها را نیز نباید نادیده گرفت. این مالیاتها معمولاً بر رفتارهای مضر زیست محیطی وضع می شوند، یعنی مبنای آنها فعالیتهای آلاینده یا مخرب زیست محیطی می باشد و به نوعی بیانگر ناکارآمدی ها در کاهش آلودگی و فرصتی برای پیشرفت تکنولوژی با اعمال یک بها بر آلودگی و از این طریق افزایش آگاهی و سهیم شدن مسئولیت در حفاظت از محیط زیست می باشند.در این تحقیق،این مالیاتها از لحاظ مستقیم یا غیر مستقیم بودن و همچنین چگونگی قابلیت اعمال آن در ایران مورد بحث قرار گرفته و با یک روش توصیفی-تحلیلی،این نتیجه حاصل می شود که این دسته از مالیاتها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم قابل اعمال می باشند و با در نظر گرفتن معیارهای فنی و سیاسی می توان آن را در کشور ما نیز اعمال کرد.هر چند در کشور ما نیز در قانون مالیات بر ارزش افزوده به استفاده از این مالیاتها اشاره شده اما آنچه که مسلم است قانونگذار توجه کافی به این مسأله مهم نداشته است.دلیل اصلی طراحی مالیاتهای زیست محیطی از شکست بازار ، به ویژه آسیب های بیرونی نشأت می گیرد.مبنای اصلی این مالیاتها یکی از مهم ترین اصول زیست محیطی یعنی «اصل پرداخت توسط آلوده کننده» می باشد. اتحادیه اروپا نیز که پیشرو در وضع این دسته از مالیاتهاست، این اصل مهم زیست محیطی را به عنوان مبنای این دسته از مالیاتها قرار داده است.در طراحی مالیاتهای زیست محیطی باید با دانش فنی بالا، معیارهای سیاسی را نیز در نظر گرفت تا رقابت بین المللی صنایع داخلی حفظ شود. کشورهای در حال توسعه نیز باید در وضع این مالیاتها شرایط اقتصاد کلان کشور را در نظر گرفته و برآورد معقولی از هزینه های جانبی فعال اقتصادی داشته باشند.

جایگاه اصول اساسی مالیات ها در حقوق مالیاتی ایران

جایگاه اصول اساسی مالیات ها در حقوق مالیاتی ایران

کمالی، عبدالرضا

1394

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تربيت مدرس

چکیده: نیاز دولت به تامین منابع مالی، آن را به طرف وضع و اجرای قوانین مالیاتی سوق می دهد و تصویب قوانین مالیاتی توسط قوه مقننه و سپس اجرای آن توسط قوه مجریه مستلزم شناسایی قواعد و اصول تخطی ناپذیر حقوق است. مطالعه قانون اساسی و قوانین عادی ایران مجموعه اصولی را به دست می دهد که اکثرا واجد ضمانت اجراهای موثر نیز می باشند. از این اصول به عنوان اصول حقوقی مالیاتی تعبیر شده است که با بررسی دقیق آنها، درخواهیم یافت نگرش حقوقی به مقوله مالیات فارغ از این بحث نخواهد بود. اصول اساسی حاکم بر مالیات ها مشتمل بر پنج اصل؛ قانونی بودن مالیات ها، تساوی مالیاتی، عطف به ماسبق نشدن قوانین مالیاتی، سالیانه بودن مالیات و اصل تناسب است. بر اساس یافته های این پژوهش، در قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنها اصل قانونی بودن تصریح شده است. اصل تساوی مالیاتی را نیز می توان به تفسیر از اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی استنباط نمود، اما سایر اصول، سهواً یا عمداً در قانون اساسی مورد اشاره قرار نگرفته اند. با این حال در میان قوانین عادی، مقررات و قوانین متناظری با این اصول را می توان یافت.

بررسی حقوق و وظایف متقابل مودیان و مراجع مالیاتی در حقوق ایران

بررسی حقوق و وظایف متقابل مودیان و مراجع مالیاتی در حقوق ایران

توانگر مروستی، فهیمه

1390

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده: از آنجا که مالیات اهمیت بسزایی برای کشورها دارد به همین جهت آنها اقتدارات و اختیارات گسترده ای را در مراحل تشخیص و وصول مالیات، به دستگاه مالیاتی اعطاء می کنند تا بتوانند با توسل به آن مالیات را به موقع تشخیص و وصول نمایند. در مقایسه با این اختیارات گسترده وظایف اندکی به دستگاه مالیاتی داده شده است. در این رساله به بررسی حقوق و وظایف مودیان و مراجع مالیاتی می پردازیم و به این نتیجه می رسیم که شاید در عمل حقوق مودیان آن طور که شاید و باید رعایت نمی شود در حالی که دستگاه مالیاتی خواستار انجام آنها می باشد و در واقع با بررسی حقوق مودیان و وظایف مراجع مالیاتی به این نکته دست پیدا می کنیم که یک رابطه ی دو طرفه وجود دارد یعنی انجام وظیفه از طرف دستگاه مالیاتی حفظ حقوق مودیان را به دنبال خواهد داشت. این نکته در حالت عکس این قضیه نیز صادق است یعنی انجام وظیفه از طرف مودیان حفظ حقوق دستگاه مالیاتی را در پی خواهد داشت یعنی این رابطه کاملاً دو طرفه می باشد. در این رساله تا آنجایی امکان داشته است سعی شده است حقوق و وظایف هر دو طرف به طور کامل توضیح داده شود تا دو طرف آگاهی لازم در این زمینه را پیدا کنند. حقوق مودیان که شامل حق کسب اطلاعات و توضیح خواهی، حق ابلاغ، حق رفتار منصفانه حق رازداری یا عدم افشای اطلاعات مالیاتی، حق داشتن مشاور مالیاتی، حق ممیزی های معقول حق مرور زمان مالیاتی، حق دادخواهی و دادرسی، حق داشتن وکیل، حق استماع توضیحات یا حق دفاع، حق دسترسی به اطلاعات و اسناد و مدارک پرونده ی مالیاتی می شود در این تحقیق بررسی می شود. همچنین وظایف آنها که شامل تنظیم و تسلیم اظهارنامه، کسر مالیات های تکلیفی، نگاهداری حساب ها و دفاتر و فرم های قانونی، ارائه اسناد و مدارک، اخذ و درج شماره ی اقتصادی بر روی صورتحساب ها و پرداخت مالیات می شود نیز بررسی می کنم. همچنین حقوق دستگاه مالیاتی که به دو بخش عمده یعنی حق مربوط به نظارت و اعمال ضمانت اجراها تقسیم می شود، و نیز وظایف دستگاه مالیاتی که شامل لزوم مجوز قانونی برای اخذ مالیات شناسایی مودیان و فعالیت های اقتصادی آنها، رسیدگی به اظهارنامه و دفاتر قانونی و دعوت از مودی جهت رسیدگی به دفاتر او، تشخیص مالیات، صدور برگ تشخیص، ابلاغ می باشد نیز بررسی می شود، همچنین مراجع حل اختلاف مالیاتی نیز بررسی می شوند.

رویکرد حقوق کیفری ایران به جرم فرار مالیاتی با تاکید بر لایحه تحول نظام مالیاتی کشور

رویکرد حقوق کیفری ایران به جرم فرار مالیاتی با تاکید بر لایحه تحول نظام مالیاتی کشور

دانشور، علی

1394

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

چکیده: مالیات را می‌توان علاوه بر منبع عمده درآمدهای دولت برای تأمین هزینه‌های عمومی، ابزاری جهت اعمال سیاست‌های اقتصادی و حتی اجتماعی نیز در نظر گرفت. از این رو نظام مالیاتی و اخذ مالیات در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا امری با اهمیت بوده و تخطی از پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین جرائم اقتصادی به شمار می‌رود. در حقوق ایران، تا پیش از تصویب قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1394، موضوع فرار مالیاتی در قوانین و مقررات موضوعه آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته بود؛ به طوری که تنها بخش اندکی از این دست جرائم توسط قانونگذار جرم انگاری شده بود، لکن قانون فوق الذکر با اختصاص مواد مشخصی به موضوع فرار مالیاتی در صدد جرم انگاری اقسام متفاوت این اقدام متخلفانه بر آمده است. بررسی قانون مذکور در زمینه فرار مالیاتی و مقایسه آن با قوانین پیشین نشان داد که این قانون در زمینه جرم انگاری فرار از پرداخت مالیات، چه در مرحله تشخیص و چه در مرحله وصول مالیات، موفق عمل نموده است و توانسته است با جرم انگاری بسیاری از موارد مرسوم فرار از مالیات ، گامی مهم در زمینه مقابله با فرار مالیاتی بردارد و فقر تقنینی بردارد. با این حال، در زمینه مقابله با جرم فرار مالیاتی با استفاده از مجازات‌های تتمیمی و تبعی، اقدام قانونگذار چندان قابل دفاع به نظر نمی‌رسد؛ با توجه به آنکه انگیزه مجرم از ارتکاب جرم فرار مالیاتی عموماً انگیزه‌های مالی است، وجود برخی مجازات‌های تکمیلی یا تبعی که جنبه مالی دارند، می‌تواند نقش به سزایی در بازدارندگی و تنبّه مجرمین بالقوه داشته باشند؛ لکن قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394، به این مهم توجه ننموده است.

ضمانت‌های اجرایی قوانین مالیاتی

ضمانت‌های اجرایی قوانین مالیاتی

قادری، علی

1393

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده: اعمال قدرت مالیاتی در تمام مراحل سه گانة مالیات، شامل مراحل انتخاب مأخذ مالیات، تشخیص مالیات و بالاخره وصول مالیات وجود دارد که در مرحلة اول اصولاً با وضع مالیات بر مأخذ و منابع گوناگون توسط قانون انجام می گیرد. حقوق مالیاتی ایران تمهیدات خاصی در این راستا پیش بینی کرده است که شامل: خوداظهاری، قبول اظهارنامه و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی به عنوان مبنای محاسبه و تشخیص مالیات، مشارکت نمایندة مؤدی در هیئت حل اختلاف مالیاتی، امکان توافق با مؤدی در جهت حل و فصل اختلاف مالیاتی و تشویقات مالیاتی است.اقتدارات و اختیارات دستگاه مالیاتی در مرحلة تشخیص مالیات در نظام حقوق مالیاتی ایران را می توان به دو دسته عمدة: "حقوق و اختیارات نظارت" و "حق اعمال ضمانت اجرا" تقسیم بندی کرد. در مورد دستة اول، سازمان مالیاتی از حق درخواست توضیحات و کسب اطلاعات و حق اخذ اسناد و مدارک (از مؤدی و اشخاص ثالث)، حق بازرسی، حق ارزیابی و رسیدگی و بالاخره حق شناسایی مؤدیان و فعالیت های اقتصادی برخوردار است که در مورد مالیات های غیرمستقیم، حق بازداشت به آنها اضافه می شود.در خصوص دستة دوم، مهم ترین ضمانت اجرا، تشخیص علی الرأس است که نوعی ضمانت اجرای اداری ویژه محسوب می شود..در مرحلة وصول مالیات، اختیارات و امتیازات متعدد و برجسته ای برای دستگاه مالیاتی وجود دارد که از آن به عنوان تضمینات وصول نام برده می شود که مهم ترین آنها را می توان برقراری موارد متعدد مسؤولیت تضامنی در پرداخت مالیات و وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی بدون مراجعه به دادگستری برشمرد. ضمن اینکه اصل وصول نقدی مالیات، اصل منع تهاتر بدهی مالیاتی، امکان علی الحساب و پیش پرداخت مالیاتی و همچنین جرایم مالی و ضمانت اجراهای اداری و کیفری، حق تقدم مالیه، امکان اخذ قرار تأمین مالیاتی از مرجع اداری حل اختلاف مالیاتی و اجرای آن، اختیار ممنوع الخروج کردن بدهکاران مالیاتی و تکالیف اشخاص ثالث در زمینة وصول مالیات بر مراتب اقتدار دستگاه مالیاتی در این مرحله می افزاید.

بررسی حقوق و اختیارات سازمان مالیاتی در مرحله تشخیص و وصول مالیات

بررسی حقوق و اختیارات سازمان مالیاتی در مرحله تشخیص و وصول مالیات

حاجی‌پور، مجید

1390

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده: منابع درآمدی با توجه به شرایطی اقتصادی، جغرافیایی و اقلیمی کشورها متفاوت است. در بسیاری موارد مانند کشورهای عربی نفت منبع اصلی درآمد محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای اروپایی با جذب توریست به این مهم می پردازند. اما در کنار همه ی این ها منبع اصلی درآمدهای دولت در اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته ی صنعتی «مالیات» است. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها متفاوت است و میزان آن بستگی به توسعه و ساختار اقتصادی آن دارد. ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه های گوناگون می شود.پرداخت مالیات توسط شهروندان، آنها را نسبت به اقدامات دولت حساس خواهد نمود. به دیگر سخن مودی مالیاتی چون به سهم خود بخشی از هزینه های دولت را تامین می کند، اقدامات دولت به طور مستقیم و غیرمستقیم در راستای افزایش رفاه عمومی و امنیت اجتماعی او می باشد.بر همین اساس در حقوق مالیاتی بیشتر کشورها برای تامین و تضمین مالیات، حقوق و صلاحیت هایی گسترده در مراحـل تشخیص و وصـول مالیات به دستگاه مالیاتی اعطا می کنند تا با توسل به آن ها بتواند مالیات را به خوبی و به موقع تشخیص و وصول نماید. در این رساله ما بدنبال معرفی این صلاحیت ها بر اساس قوانین موجود خواهیم بود.

اهمیت مالیات بر درآمد حقوق در نظام مالیاتی ایران

اهمیت مالیات بر درآمد حقوق در نظام مالیاتی ایران

برومند، نادر

1376

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه تهران

چکیده: موضوع این پایان‌نامه "بررسی اهمیت مالیات بر درآمد حقوق" می‌باشد. در خصوص مبنا و علت پذیرش این موضوع جهت تحقیق، شاید به این علت که در جمع راجع به مطلب فوق کار کاملی صورت نگرفته بود بشود اشاره کرد. ضمنا در وضعیت فعلی، کشورمان با دارا بودن تعداد کثیری از کارگران و کارمندان (مشمول یا غیرمشمول قانون استخدام کشوری) از جهت موقعیت حقوقی و نیز اخذ مالیات از آنان با مقررات متعددی روبروست ، دسته‌بندی و عنوان‌بندی و نیز جمع‌آوری و بررسی این مقررات و قوانین، البته نه چندان وسیع، در این پایان‌نامه با مطالبی در خصوص بررسی درآمدهای مالیاتی در ایران که تحولات آن طی سالهای گوناگون مورد نظر قرار داده است و نیز معرفی جداول و شرح آنها در خصوص مالیات بر درآمد حقوق به انضمام معافیت مالیاتی بر درآمد حقوق در این کار تحقیقی به اختصار آورده شده است . موضوع مالیات بر درآمد حقوق در مجموع درآمدهای مالیاتی جایگاه ویژه‌ای دارد، چون طبق قانون مربوط مصوب (46 و 1366) قبل از اینکه مبلغ فوق به دست کارمند و مشمول برسد مالیات معین شده کسر و به صندوق دولت واریز می‌گردد که از این جهت اخذ مالیات از این دسته مشمولین با دیگر صنوف پرداخت‌کننده مالیات متفاوت است . افراد مشمول مالیات بر درآمد حقوق به لحاظ وضعیت خاص اشتغال آنان و عدم ازدیاد حقوق دریافتی برای پرداخت مالیات به سختی و فشار دچار می‌شوند، چنانچه معافیت حقوق این دسته از مشمولین افزایش یابد در وضعیت معیشتی کارمندان دولت موثر خواهد بود، البته در بخش کارکنان بخش دولتی بر خلاف بخش خصوصی می‌بایست تفاوتی در میزان و نحوه دریافت مالیات قائل شد.

بررسی ابعاد حقوقی مالیات بر درآمدهای تجارت الکترونیکی

بررسی ابعاد حقوقی مالیات بر درآمدهای تجارت الکترونیکی

ماژور، مطهره

1396

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه علم و فرهنگ تهران

چکیده: مالیات بر درآمد، نقش بسیار مهمی در تأمین هزینه‌های دولتی دارد و این امکان را فراهم می‌کند که دولت در راستای شکوفایی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری کند و گام بردارد. هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد حقوقی مالیات بر درآمدهای تجارت الکترونیکی است تا ماهیت دقیق مالیات بر درآمد در عرصه تجارت الکترونیکی، بیش‌ازپیش روشن گردد. روش نویسنده، روش کتابخانه‌ای می‌باشد و سعی شده با مطالعه منابع دست اول و بهره‌گیری از مقالات علمی، کم و کیف مسئله به بهترین وجه تبیین و مورد تحلیل قرار گیرد. یافته‌ها و نتایج حاصل از تحقیق، گویای این مطلب است که رسیدگی به موضوعات و مشکلات مالیاتی و کمک به رفع آن‌ها می‌تواند نقش بسزایی برای اقتصاد کشور ایفا کند که مالیات بر درآمدهای تجارت الکترونیکی، یکی از آن‌ها می‌باشد. امروزه، اخذ مالیات از تجارت الکترونیکی، به‌عنوان منبع کسب درآمد دولت الکترونیک مطرح می‌گردد. با حرکت به‌سوی موج دادوستد الکترونیکی، اگر در این زمینه، هر چه زودتر دولت‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ ننمایند، پایه مالیاتی بسیار کوچک خواهد شد و قسمتی از درآمد خود را از دست خواهند داد. از آنجائی که در ایران تاکنون در خصوص مالیات بر درآمدهای تجارت الکترونیکی، تحقیق جامع و کاملی صورت نگرفته، اهمیت و ضرورت این موضوع روشن می‌گردد.

راهکارهای حقوقی برخورد با فرار مالیاتی شرکتها

راهکارهای حقوقی برخورد با فرار مالیاتی شرکتها

رجبی، امیر سالار

1397

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود

چکیده: مالیات از مهم‌ترین ابزارهای مالی و درآمدی هر کشور به شمار می‌آید. با تعامل میان دولت و بازیگران عصر اقتصاد در این حوزه، رفاه اقتصادی در بالاترین حد خود پدیدار می‌گردد. شرکت‌های تجاری نیز امروزه به عنوان یکی از ارکان اصلی این تعامل شناخته می‌شوند و سهم عظیمی در پرداخت‌های مالیاتی و تأمین هزینه‌های دولت بر عهده دارند. در این پژوهش سعی شده است تا با تحلیل مقررات مالیاتی حاکم بر شرکت‌های تجاری و تأثیر آن بر امور مالی این قبیل شرکت‌ها، میزان کارآیی قوانین بررسی شود تا در نهایت راهکار حقوقی- اقتصادی متناسب برای قانونگذاری در این حوزه انتخاب گردد. در نتیجه، علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی، به سمت ایجاد انگیزه برای پرداخت مالیات شرکت‌های تجاری گام برداشته شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که لازم است قانون مالیات‌های مستقیم باید بازبینی و اصلاح گردد. به طور قطع، تقویت نظام کیفری حاکم بر رفتارهای مالیاتی و برطرف نمودن خلأها و نارسایی‌های این حوزه،‌ کشور ما را در دستیابی به اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان اقتصادی به ویژه در تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یاری می‌کند. در ضمن، شفافیت قوانین مالیاتی و بالا بردن ضمانت اجرایی و برخورد با متخلفان می‌تواند راهکارهایی برای مبارزه با فرار مالیاتی شرکت‌ها باشد.